πέτρες και ξύλα και κέραμοι ατάκτως ερριμένα, ες ουδένα χρήσιμα
Η θλιβερή εικόνα της ημιμάθειας

Και είπεν άφρων εν τη καρδία αυτού...

Μια κριτική του σημερινού ρεύματος αρχαιόπληκτης αμάθειας και λαφαζάνικου εθνικισμού

Θερσίτης δ' έτι μούνος αμετροεπής εκολώα
Ιλιάς Β' 212


Κεντρική σελίδα -- Κανόνες για να μη τρώει τα σχόλια σας ο δράκος -- Επικοινωνία με το θηρίο
άλλες φωλιές του δράκου : Κερύνεια εναλία -- Greek Epiphanies

Σάββατο 14 Μαΐου 2011

Η Γουίκι-λικς στους ψευδο-επιστημονικούς μύθους

Σύμφωνα με την ακόλουθη σελίδα, τρία μεγάλα εξωγήινα διαστημόπλοια, με μέγεθος εκατοντάδες χιλιόμετρα, έρχονται προς τη γη:
"Τρία γιγάντια διαστημόπλοια κατευθύνονται προς τη Γη. Το μεγαλύτερο από αυτά έχει πλάτος 320 χιλιόμετρα. Δύο άλλα είναι ελαφρώς μικρότερα. Προς το παρόν, τα αντικείμενα μόλις προσπερνούν τον Δία. Κρίνοντας από τη ταχύτητά τους, πρέπει να βρίσκονται στη Γη το φθινόπωρο του 2011", είπε ο Τζον Μάλλεϋ, ο κορυφαίος ειδικός για εξωγήϊνους στο ΣΕΤΙ.
. . .  . . .
Πρόσφατα, η Γουϊκι-λικς διέθεσε στη δημοσιότητα πολλά διαβαθμισμένα έγγραφα που αποδείχνουν πως η ΝΑΣΑ και υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι των ΗΠΑ είναι ενήμεροι για τα τρία διαστημόπλοια και κάνουν σχέδια για να τα πολεμήσουν. Αποκρύπτουν πληροφορίες από το αμερικανικό κοινό για δεκαετίες. Η Γουϊκι-λικς επιβεβαιώνει επίσης πως οι θεάσεις ΑΤΙΑ στους τελευταίους τρεις μήνες αποδείχνουν πως οι εξωγήινες εισβολές (που από μακρού έχουν προβλεφθεί από το ΣΕΤΙ) έχουν αρχίσει. Τα τρία διαστημόπλοια θα σημάνουν την επίσημη έναρξη της εξωγήινης εισβολής.
http://weeklyworldnews.com/headlines/26535/alien-spaceships-to-attack-earth-in-2011/

Πρόκειται για ένα σχετικά καινούργιο ψευδο-επιστημονικό μύθο, που εμείς τουλάχιστον τον έχουμε δει να κυκλοφορεί μόλις εδώ και λίγους μήνες, αν όχι και εβδομάδες.

Βρίσκουμε όσα γράφει η πιο πάνω σελίδα πολύ, πολύ ενδιαφέροντα. Διότι, ως απόδειξη για τα μεγάλα αυτά διαστημόπλοια που μας έρχονται, δεν μας παρουσιάζει, π.χ., κάτι καινούργιο που κάποιος κατάφερε να καταλάβει μέσα από τη Παλαιά Διαθήκη. Αντίθετα, απόδειξη γι' αυτό το σπουδαίο γεγονός είναι ορισμένες αποκαλύψεις που έγιναν, λέει, από τη Γουίκι-λικς. Όμως η Γουίκι-λικς έχει εμφανιστεί εδώ και σχετικά πολύ λίγο καιρό. Δεν είναι κάτι αρχαίο και σεβάσμιο, όπως η ελληνική μυθολογία, η Παλαιά Διαθήκη, ο Χριστός, η αστρολογία ή οι διάφορες ιστορικές εποχές (οι Ίνκας, οι Μάγια, οι σταυροφόροι,...), που είναι οι συνήθεις πηγές έξαψης για τη φαντασία και τα συναισθήματα του κόσμου.

Λόγω και της αρχαιότητας τους, τα προαναφερθέντα έχουν διαμορφώσει και διαποτίσει το πολιτισμό και την ιστορία στη δική μας περιοχή του κόσμου. Είναι λοιπόν κατανοητό όταν, αυτό που ούτως ή άλλως είναι εδώ και αιώνες μέρος του πολιτισμού της κοινωνίας, παίρνει νέα μορφή και περιεχόμενο και γίνεται η βάση για ένα σημερινό μύθο. Με άλλα λόγια, ένας αστικός ή ψευδο-επιστημονικός μύθος δεν μπορεί παρά να φτιαχτεί με έννοιες και με πράγματα που έχουν σημασία και νόημα για τη συγκεκριμένη κοινωνία και στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Διαφορετικά, δεν θα έχει νόημα για τους ανθρώπους της κοινωνίας εκείνης, και δεν θα τους λέει τίποτα. Και για το λόγο αυτό δεν θα μπορέσει να γίνει το αναγκαίο βήμα, και εκείνο που είπε ή έγραψε ένας να διαδοθεί σε πολλούς και να μετατραπεί σε μια πλατιά διαδεδομένη άποψη και πίστη.

Βέβαια, δεν είναι όλοι οι αστικοί και ψευδο-επιστημονικοί μύθοι σχετικοί με πράγματα από την αρχαιότητα ή και που έχουν γίνει μέρος του πολιτισμού μιας κοινωνίας. Πολλοί σημερινοί μύθοι έχουν να κάνουν με ζητήματα της καθημερινής ζωής. Ο γνωστότερος ίσως μύθος, αυτός για μια παγκόσμια δικτατορία που ετοιμάζουν, δεν απαξιοί να περιλάβει στα λεγόμενα του και ζητήματα όπως οι ταυτότητες ή τα τρόφιμα.

Όμως η Γουίκι-λικς είναι ένας ιστότοπος, μια παρουσία στο διαδίκτυο. Αν και ξεκίνησε ήδη από το 2006, η πρώτη αποκάλυψη με μεγάλη δημοσιότητα έγινε μόλις τον Απρίλιο του 2010, δηλ. πριν ένα χρόνο περίπου. Δεν είναι, βέβαια, μέρος του πολιτισμού και των παραδόσεων κανενός λαού. Φαίνεται λοιπόν πως, παρά τη μικρή της ηλικία και την αναπόφευκτη απουσία της από τις ιστορικές και πολιτιστικές παραδόσεις όλων των λαών, η Γουίκι-λικς κατάφερε κιόλας να κατακτήσει τη λαϊκή φαντασία, και να εμφανίζεται ως επιχείρημα στους ψευδο-επιστημονικούς μύθους.

Υποθέτουμε πως η εμφάνιση της Γουίκι-λικς ως επιχείρημα στους σημερινούς ψευδο-επιστημονικούς δείχνει και το πόσο αυτή κατάφερε να αποκτήσει κύρος και να κατακτήσει τη λαϊκή φαντασία. Φαίνεται πως η Γουίκι-λικς κατάφερε να κερδίσει τη θέση αυτών που ξέρουν όσα μέχρι τώρα έμεναν κρυφά. Η Γουίκι-λικς είναι το ανέλπιστο και απρόσμενο όνειρο κάθε "μελετητή των ΑΤΙΑ", που βρίσκει ξαφνικά μπροστά του μια πηγή από όπου μπορεί να μάθει όλα όσα μέχρι τώρα κάποιοι έκρυβαν. Και, ω! του θαύματος, αυτοί οι περίεργοι που κατά κάποιο μυστήριο τρόπο έχουν μάθει όσα έμεναν κρυφά, δεν διαψεύδουν μα με τις αποκαλύψεις τους επιβεβαιώνουν όσα έλεγαν τόσο καιρό οι αλαφροϊσκιωτοι.

Στη σελίδα που αναφέραμε, λοιπόν, η Γουίκι-λικς αναφέρεται ως επιβεβαιώνουσα τους ψευδο-επιστημονικούς μύθους που κυκλοφορούν. Από την άλλη, νομίζουμε πως κάπου έχουμε δει γραμμένη και την αντίθετη θέση, δηλ. πως η Γουίκι-λικς είναι κάποιου είδους ύποπτη κατάσταση. Μόλις βρούμε κάτι πιο συγκεκριμένο, θα το φέρουμε και εδώ.


Ιδού και το αγγλικό κείμενο του πιο πάνω αποσπάσματος που μεταφράσαμε:
Three giant spaceships are heading toward Earth. The largest one of them is 200 miles wide. Two others are slightly smaller. At present, the objects are just moving past Jupiter.  Judging by their speed, they should be on Earth by the fall of  2011,” said John Malley, the lead extraterrestrial expert at SETI.
. . .  . . .
Wikileaks recently released many classified documents that prove that NASA and high-level U.S. official are aware of the three spaceships and are making plans to battle the spaceships.  They have been concealing information from the U.S. public for decades. Wikileaks also confirms that the UFO sightings over the last three months prove that the alien invasions (long predicted by SETI) has begun. The three spaceships will mark the official beginning of the alien invasion.


Τετάρτη 11 Μαΐου 2011

Σήμερα θα γίνει σεισμός στη Ρώμη! (το έγραψε και το διαδίκτυο)

Σύμφωνα με μιαν είδηση του Ρώυτερ, πολλοί κάτοικοι της Ρώμης περιμένουν τους τελευταίους μήνες πως σήμερα, 11 Μαϊου 2011, θα γίνει ένας μεγάλος σεισμός στη Ρώμη. Η αναμονή του σεισμού ξεκινά από την απλή ανησυχία και φτάνει στη βεβαιότητα. Εδώ και μήνες είναι ένα μεγάλο θέμα στα ιταλικά ιστολόγια και τη δημοσιότητα.

Η ανησυχία αυτή βασίζεται σε ένα Ιταλό σεισμολόγο, τον Ραφαέλ Μπενταντί (Raffaele Bendandi), που πέθανε το 1979 σε ηλικία 86 ετών. Όπως πιστεύουν οι κάτοικοι της Ρώμης, ο Μπενταντί μπορούσε να προβλέπει τους σεισμούς. Το 1923 είχε κάνει, πράγματι, μια πρόβλεψη για ένα σεισμό στην Ανδριατική, που θα γινόταν στις 2 Ιανουαρίου 1924. Έγινε πράγματι σεισμός, με διαφορά δυο μέρες από τη πρόβλεψη. Αυτό φάνηκε αρκετά εντυπωσιακό ώστε η ιταλική εφημερίδα "Κορριέρε ντελλα Σέρα" να δημοσιεύσει ένα άρθρο με τίτλο "Ο άνθρωπος που προβλέπει τους σεισμούς".

Οι ιταλικές αρχές προσπάθησαν χωρίς επιτυχία να εξηγήσουν στο κόσμο πως δεν υπάρχει ακόμα σίγουρος και έγκυρος τρόπος για τη πρόβλεψη των σεισμών. Παρ' όλες τις προσπάθειες, η πίστη στο σεισμό που αναμένεται να γίνει σήμερα δεν υποχώρησε καθόλου.

Εναντίον της πίστης σε ένα σεισμό που θα γίνει σήμερα μίλησε και η Πάολα Λαγκόριο (Paola Lagorio), πρόεδρος ενός συνδέσμου αφιερωμένου στο έργο του Μπενταντί, ο οποίος σύνδεσμος έχει στη φύλαξη του και όλα τα χειρόγραφα του αποθανόντος σεισμολόγου. Στα χειρόγραφα του Μπενταντί, είπε η Πάολα, δεν υπάρχει καμμιά πρόβλεψη για κανένα σεισμό κοντά στη Ρώμη το 2011.

Πρόκειται λοιπόν για μιαν ακόμα περίπτωση όπου ένας ψευδο-επιστημονικός μύθος καταφέρνει να γίνει πιστευτός από πολλούς, και δεν υποχωρεί ακόμα κι αν υποδειχθεί πόσο αβάσιμος είναι, ή ακόμα και μπροστά στο ότι συγκρούεται με την επιστήμη. Βέβαια, σύμφωνα και με την είδηση του Ρώυτερ, πολύς κόσμος φαίνεται πως δεν είναι σε θέση να αξιολογήσει σωστά όσα διαβάζει και όσα ακούει. Βρίσκουμε πολύ χαρακτηριστικά τα λόγια που το Ρώυτερ αποδίδει σε μιαν κυρία:

"Δεν ξέρω αν πραγματικά το πιστεύω μα αν κυτάξεις στο διαδίκτυο βλέπεις το καθετί και το αντίθετο του καθετί, και στο τέλος σε κάνει να νιώθεις ανήσυχη".

Παρά τη γενικευμένη δημόσια εκπαίδευση, λοιπόν, πολύς κόσμος δεν μπορεί να κρίνει για όσα ακούει και διαβάζει.


ακολουθεί η πρώτη διατύπωση μερικών σκέψεων:

Η επιστήμη μέσα στη κοινωνία

Παρά τη γενικευμένη δημόσια εκπαίδευση, λοιπόν, πολύς κόσμος δεν μπορεί να κρίνει για όσα ακούει και διαβάζει.

Σε τέτοιες σύνθηκες, πόση σημασία μπορούμε άραγε να δώσουμε στο ότι ακόμα και η σύγκρουση με την επιστήμη δεν λειτουργεί ως καμπανάκι που να δείξει στο κόσμο τη σωστή κατεύθυνση; Δηλαδή, τι συμπέρασμα να βγει, αφού έτσι κι αλλιώς "ουκ οίδασιν τι ποιούσιν";

Μια κριτική στην έννοια της μόρφωσης είναι, βεβαίως, αναγκαία, και αυτή νομίζουμε πως πρέπει να βασιστεί πάνω στην έννοια της αλλοτρίωσης. Δηλαδή, θεωρούμε τη μόρφωση ως ένα άλλο όνομα για την εξοικοίωση και την αντίληψη του καθενός για την κοινωνία, την ιστορία και τον εαυτό του. Αν λοιπόν σου υποδείχνουν πως οι ιδέες σου συγκρούονται με την επιστήμη, παρ' όλα αυτά όμως εσύ επιμένεις στη λανθασμένη σου γνώμη, συμβαίνει πολλές φορές πως η επιμονή αυτή βασίζεται μεν στην άγνοια, προέρχεται όμως και από μια άποψη για την επιστήμη. Και πράγματι, πολλοί συνοδεύουν πολύ καθαρά την άρνηση τους να δεχτούν την επιστημονική θέση και με μια κοινωνική και πολιτική άποψη για την επιστήμη. Απορρίπτουν, λένε, την επιστήμη διότι η επιστήμη έχει ένα κοινωνικό και πολιτικό ρόλο υπέρ της εξουσίας. Θα ήταν τελείως άλλη περίπτωση το να έλεγαν "δεν καταλαβαίνω πως η επιστήμη βρίσκει αυτό το συμπέρασμα, μα εγκαταλείπω τη δική μου γνώμη διότι είναι λανθασμένη, και θα προσπαθήσω να καταλάβω τι λέει η επιστήμη".

Η κοινωνική και πολιτική διάσταση στη στάση απέναντι στην επιστήμη είναι πολύ αποδεκτή και πολύ κατανοητή. Το πρόβλημα βρίσκεται στο ότι η πολιτική διάσταση της επιστήμης γίνεται δικαιολογία για παράλογες απόψεις και ψευδο-επιστημονικούς μύθους.

Το παράλογο και η κριτική στην επιστήμη

Οι άνθρωποι δεν είναι υπολογιστές, και οι γνώμες τους καθορίζονται επίσης και από τα συναισθήματα και από όλον εκείνο τον ωκεανό που συνοπτικά τον λέμε ψυχολογική ζωή.

Η σύγκρουση και η απόρριψη της επιστήμης, λοιπόν, δεν προέρχεται μόνο από μιαν αδυναμία να ακολουθήσει κανείς τη λογική της επιχειρηματολογία. Πολύ συχνότερα, η κριτική στην επιστήμη είναι μόνο η κοινωνικά και πολιτικά αποδεκτή παρουσίαση αυτού που δεν είναι παρά μια ψυχολογική στάση και ένας παραλογισμός. Έτσι, η αναμονή ενός σεισμού σήμερα στην Ρώμη προήλθε με όχι σωστό τρόπο αξιολόγησης και ερμηνείας των γεγονότων και των στοιχείων, δηλ. με τρόπο παράλογο και αβάσιμο. Όντας λοιπόν από τη φύση της μια παράλογη και αβάσιμη άποψη, αποκτά οπαδούς ανάμεσα σε όσους δεν μπορούν και, κυρίως, δεν θέλουν να σκεφτούν λογικά και βάσιμα. Και είναι ακριβώς για το λόγο αυτό που, όσοι πίστεψαν στον αβάσιμο ψευδο-επιστημονικό μύθο, το βρίσκουν αδύνατο έως πολύ δύσκολο να εγκαταλείψουν το φόβο τους. Ή μάλλον, να δεχτούν να εγκαταλείψουν την προσωπική ψυχολογική ικανοποίηση που προσφέρει η παράλογη αυτή πίστη. Έχοντας φτάσει σε μια αβάσιμη πίστη από ένα παράλογο δρόμο, δεν μπορούν να επιστρέψουν πίσω με επιχειρήματα λογικά. Αν μπορούσαν ή αν ήθελαν να ακολουθήσουν ένα λογικό δρόμο, δεν θα πείθονταν από τα παράλογα επιχειρήματα εξ αρχής.
-.